موضوع: مطالب آموزشی / آموزش های ورزشی

چگونه از وضعیت کاتابولیک جلوگیری کنیم؟

وضعیت کاتابولیک، وضعیتی است که عمدتا بخاطر تمرین بیش از حد، همراه با عدم تغذیه‌ی کافی، مخصوصا پروتئین بوجود می‌آید. این وضعیت منجر به عوارض جانبی نامطلوب متعددی در بدن می‌شود، مانند خستگی شدید، درد مفاصل و عضلات، و بی خوابی.

درک وضعیت کاتابولیک
یک وضعیت کاتابولیک، با هورمون کاتابولیک یعنی کورتیزول مرتبط است. هر چه تمرین شدیدتر باشد، کورتیزول بیشتری توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود تا از دست دادن بافت عضلانی را جبران کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چند ساعت ورزش کردن، به آنها کمک خواهد کرد که عضله بسازند، اما در واقع، انرژی از دست رفته‌ی آنها توسط کورتیزول جبران می‌شود. به همین دلیل است که مصرف پروتئین و کربوهیدرات، نقش مهمی در عضله سازی ایفا می‌کند. تمرین زدگی، منجر به تضعیف بدن و سیستم ایمنی شما نیز می‌شود.
در نتیجه ممکن است باعث آنفولانزا، سرماخوردگی معمولی و سایر بیماری‌ها گردد.


تمرین شدید و وضعیت کاتابولیک
تمرین شدید به مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد. دلیلش این است که بافت‌های عضلانی بسیاری در طول یک تمرین شدید از دست می‌روند. برای جلوگیری از وضعیت کاتابولیک، باید مطمئن شوید که نیازهای پروتئین و انرژی بدن، قبل و بعد از ورزش تامین می‌گردند. مهم است که بدانید عضلات شما در هنگامیکه ورزش می‌کنید رشد نمی‌کنند، بلکه آنها فقط هنگامی رشد می‌کنند که به بدن، فرصت استراحت و بهبودی داده شود. بنابراین، تمرین بیش از حد و عدم وجود یک رژیم غذایی مناسب، تمرین شما را بی فایده خواهد کرد.
همچنین خواب، بدن را شاداب می‌کند و شما را برای هر فعالیت شدیدی که باید در طول روز انجام دهید آماده می‌سازد. بیشترین مقدار هورمون‌های رشد در هنگامیکه شما خواب هستید ترشح می‌شوند، و این امر به بازگرداندن وضعیت آنابولیک شما که بر عکس وضعیت کاتابولیک است، کمک می‌کند. تمرین شدید، همواره باعث فشار جسمی و روحی بسیار زیادی می‌شود و کمبود خواب، آن را بدتر می‌کند.

منبع

لینک ثابت نوشته شده توسط : solshadgym در یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 01:30

نظرات کاربران


هیچ نظری تا کنون ارسال نشده است! اولین نفر باشید ...

ارسال نظر جدید

برای افزایش امنیت لطفا کدی را که در تصویر زیر می بینید در کادر وارد کنید :
CAPTCHA Image   Reload Image
Enter Code*:

ورزشکار برتر !

علیرضا حسینی از ژیمناست های خوب باشگاه پشوتن است که موفق شد در مدت کوتاهی با تمرین و تلاش زیاد ، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

.

کانال تلگرامی ژیمناستیک (2)

برای عضویت روی تصویر کلیک کنید !

https://telegram.me/gymnasti

درباره ...

محتوایی وجود ندارد ...

 

منوی کاربری
نام کاربری :

کلمه عبور :



عضویت در سایتفراموشی رمز عبور
نویسندگان