موضوع: مطالب آموزشی / آموزش های ورزشی

چگونه از وضعیت کاتابولیک جلوگیری کنیم؟

وضعیت کاتابولیک، وضعیتی است که عمدتا بخاطر تمرین بیش از حد، همراه با عدم تغذیه‌ی کافی، مخصوصا پروتئین بوجود می‌آید. این وضعیت منجر به عوارض جانبی نامطلوب متعددی در بدن می‌شود، مانند خستگی شدید، درد مفاصل و عضلات، و بی خوابی.

درک وضعیت کاتابولیک
یک وضعیت کاتابولیک، با هورمون کاتابولیک یعنی کورتیزول مرتبط است. هر چه تمرین شدیدتر باشد، کورتیزول بیشتری توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود تا از دست دادن بافت عضلانی را جبران کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که چند ساعت ورزش کردن، به آنها کمک خواهد کرد که عضله بسازند، اما در واقع، انرژی از دست رفته‌ی آنها توسط کورتیزول جبران می‌شود. به همین دلیل است که مصرف پروتئین و کربوهیدرات، نقش مهمی در عضله سازی ایفا می‌کند. تمرین زدگی، منجر به تضعیف بدن و سیستم ایمنی شما نیز می‌شود.
در نتیجه ممکن است باعث آنفولانزا، سرماخوردگی معمولی و سایر بیماری‌ها گردد.


تمرین شدید و وضعیت کاتابولیک
تمرین شدید به مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد. دلیلش این است که بافت‌های عضلانی بسیاری در طول یک تمرین شدید از دست می‌روند. برای جلوگیری از وضعیت کاتابولیک، باید مطمئن شوید که نیازهای پروتئین و انرژی بدن، قبل و بعد از ورزش تامین می‌گردند. مهم است که بدانید عضلات شما در هنگامیکه ورزش می‌کنید رشد نمی‌کنند، بلکه آنها فقط هنگامی رشد می‌کنند که به بدن، فرصت استراحت و بهبودی داده شود. بنابراین، تمرین بیش از حد و عدم وجود یک رژیم غذایی مناسب، تمرین شما را بی فایده خواهد کرد.
همچنین خواب، بدن را شاداب می‌کند و شما را برای هر فعالیت شدیدی که باید در طول روز انجام دهید آماده می‌سازد. بیشترین مقدار هورمون‌های رشد در هنگامیکه شما خواب هستید ترشح می‌شوند، و این امر به بازگرداندن وضعیت آنابولیک شما که بر عکس وضعیت کاتابولیک است، کمک می‌کند. تمرین شدید، همواره باعث فشار جسمی و روحی بسیار زیادی می‌شود و کمبود خواب، آن را بدتر می‌کند.

منبع

لینک ثابت نوشته شده توسط : solshadgym در یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 01:30
موضوع: مطالب آموزشی / آموزش های ورزشی

تغذیه و برنامه غدایی مهمترین عامل تاثیر گذار در ورزش قهرمانی است که معمولا مربیان و کادر آموزش قهرمانی در رشته ژیمناستیک در باشگاه ها ، بر روی آن کنترلی ندارند و یا کمتر کنترل دارند. و این در حالی است که اگر بهترین و دقیق ترین روش های آموزشی قهرمانی توسط مربیان اعمال گردد ، و  خانواده ها توجهی به وضعیت تغدیه فرزندانشان نداشته باشند . کل فرآیند آموزش قهرمانی ژیمناستیک با شکست مواجه خواهد شد و هزینه این شکست را علاوه بر خانواده ها ، مربیان و باشگاه ها نیز متحمل خواهند شد. لذا توجه به عامل تغذیه ، در حال حاضر مهم ترین رکن آموزش قهرمانی ژیمناستیک محسوب می شود. 

در این راستا مطلبی به قلم دکتر حمیدرضا دوست محمدی مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان سمنان تهیه کردیم که انتظار می رود مورد توجه جدی قرار گیرد.

با آرزوی موفقیت 

محمد سلیمانی شاد

موسس آکادمی ژیمناستیک سُلشاد

 

هدف اصلی تغذیه ورزشی،ایجاد زمینه مناسب برای پرداختن به ورزش سالم و ایمن است تا ورزشکاران بتوانند عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند.

تغذیه و ورزش دو انتهای طیف فرآیند کسب انرژی و مصرف آن در تمامی فعالیت های فیزیکی بدن هستند.با تغذیه نیازهای بدن شامل نیاز به انرژی (با مصرف کربوهیدرات ها وچربی ها)نیاز به ترمیم ساختاربدن (با مصرف مواد پروتئینی)ونیاز به ویتامین ها،مواد معدنی وسایر موادی که به مقادیرکم (در حد میلی گرم ومیکروگرم)مورد نیاز بدن هستند،تامین می شود.بدن هنگام فعالیت های فیزیکی و ورزش،این انرژی دریافتی را مصرف واز پروتئین ها برای ساختن بافت های بدن و ترمیم بافت های تخریب شده و از ویتامین ها،مواد معدنی وسایرریزمغذی ها برای انجام این واکنش ها استفاده می کند.

نقش تغذیه در ورزش یونان باستان وهنگام شروع بازی های المپیک در سده های قبل از میلاد شناخته شد.زمانی که ورزشکاران شرکت کننده در بازیهای المپیک با افراط در مصرف مقادیر زیادی مواد غذایی مانند گوشت ،نان و نوشیدنی ها سعی در افزایش نیروی خود داشتند تا بتوانند پیروز رقابت های المپیک باشند.درعصرحاضر،با ارتقای سطح رقابت های ورزشی وآمادگی جسمانی ورزشکاران نخبه،فاصله بین شکست و پیروزی کوتاه شده است.به همین دلیل جزییات ممکن است باعث تفاوتی چشمگیر در نتایج مسابقه ها شود.رژیم غذایی هم یکی از عوامل موثر در عملکرد ورزشکاران و ضامن موفقیت های ورزشی هستند.

تغذیه ورزشی حیطه ای از علم تغذیه و رژیم درمانی است که تمام افرادی که درگیر فعالیت های ورزشی اعم از حرفه ای هستند،تحت پوشش قرار می دهد.هدف اصلی تغذیه ورزشی،ایجاد زمینه مناسب برای پرداختن به ورزش سالم و ایمن است تا ورزشکاران بتوانند عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند.

اهداف اختصاصی تغذیه ورزشی عبارتند از:

برنامه ریزی تغذیه ای برای تامین گروهای غذایی و مایعات مورد نیاز،حفظ ذخایر انرژی بدن(مانند ذخیره گلیکوژن عضلات)،تسهیل درهضم غذای مصرفی،کاهش خستگی،کم کردن آثار استرس های متابولیکی،تسریع بازیابی وکمک به رشد عضلات،تغذیه ورزشکاران براساس دوره های طولانی مدت وکوتاه مدت برنامه ریزی می شود.آمادگی جسمانی ای که ورزشکار درطول یک فصل ورزشی به آن نیاز دارد،مستلزم برنامه ریزی قبل از شروع فصل است.برنامه غذایی طولانی مدت ورزشکاران هرهفته باید مورد بررسی قرار گیرد وبا در نظرگرفتن شدت ومیزان تمرین ها،تغییرات لازم در رژیم غذایی به صورتی اعمال شود تا وزن ایده آل ،عضلات متناسب و درصدچربی مورد نیاز هر رشته ورزشی به تدریج حاصل شود.در برنامه ریزی کوتاه مدت،هر روز وهرساعت منتهی به رویداد ورزشی مورد بررسی قرارمی گیرد تا هنگام شروع مسابقه ،ورزشکاران به اندازه کافی مایعات وانرژی دریافت کرده باشند،باقیمانده مواد غذایی درمعده وجود نداشته باشدودرصورتی که زمان مسابقه طولانی شود،برنامه مصرف کربوهیدرات ها ونوشیدن مایعات در زمان مسابقه از قبل برنامه ریزی شده باشد.در دوره تمرین های سنگین،راهکارهای تغذیه ای معطوف به برنامه ریزی برای تمرین ها،روزهای بعد از تمرین،بازیابی ذخایر انرژی بعد از تمرین وجایگزینی مایعات از دست رفته است.

برای تقویت ذخیره های انرژی دربدن ورزشکاران نیز از روش هایی استفاده می شود که یکی از آنها بارگیری کربوهیدرات هاست.در این روش ابتدا یک هفته قبل از مسابقه ها،شدت تمرین ها افزایش می یابد وسپس وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات به ورزشکاران ارائه می شود تا از این طریق ذخایرگلیکوژن عضلات افزایش یابد.علاوه بربرنامه ریزی های تغذیه ای در تیم ها واردوهای ورزشی،مشاوران تغذیه ورزشی سعی می کنند با آموزش الگوهای صحیح تغذیه ورفتارهای تغذیه ای مفید،شرایطی فراهم کنند که ورزشکاران در زمانی که در اختیار تیم ها نیستند هم تغذیه مناسبی داشته باشند.تغذیه بدون توجه به اصول تغذیه واهداف ورزشی،آثار منفی در عملکرد ورزشی خواهد داشت بنابراین هرنوع تغییردررژیم غذایی،کاهش یا افزایش وزن،استفاده از مواد غذایی جدید ومکمل های ورزشی باید با توجه به هدف وبا نظارت مشاوران تغذیه ورزشی برنامه ریزی شود.

دکترحمیدرضا دوست محمدی

لینک منبع 

لینک ثابت نوشته شده توسط : solshadgym در دوشنبه 27 مهر 1394 14:15
موضوع: مطالب آموزشی / آموزش در کسب و کار

 

در چند دوره ی اخیر شاهد رشد روز افزون فعالیت بخش خصوصی در ژیمناستیک بوده ایم.باشگاه های خصوصی علاوه بر دانش و فنی که برای تمرینات از آن استفاده می کنند لازم است که نکاتی را در مورد نحوه ی مدیریت باشگاه مد نظر داشته باشند. مطلب زیر در این مورد می تواند آنها را راه گشا باشد.

مقدمه: جهت افزایش راندمان کارکنان سازمان به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر در کوتاه مدت در شرایط رقابتی لازم نیست حقوق و دستمزد پرداختی به آنها را افزایش داد ، بلکه می توان همان حقوق و دستمزد پرداختی را از لحاظ زمانی با سرعت گردش بیشتر در یک سیکل منظم به آنها پرداخت نمود.

در این سیستم گردش مالی که الگویی از سیستم گردش خون در هنگام فعالیت بدنی است باید مواردی پیش و پس از پیاده سازی آن رعایت شود که به شرح زیر است:

دانلود با فرمت pdf:

دانلود

استفاده از مطلب با ذکر منبع یا نام نویسنده بلامانع است.

 

لینک ثابت نوشته شده توسط : solshadgym در جمعه 16 آبان 1393 00:58
سایر صفحات:

ورزشکار برتر !

علیرضا حسینی از ژیمناست های خوب باشگاه پشوتن است که موفق شد در مدت کوتاهی با تمرین و تلاش زیاد ، پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

.

کانال تلگرامی ژیمناستیک (2)

برای عضویت روی تصویر کلیک کنید !

https://telegram.me/gymnasti

درباره ...

محتوایی وجود ندارد ...

 

منوی کاربری
نام کاربری :

کلمه عبور :



عضویت در سایتفراموشی رمز عبور
نویسندگان